KyoAz Forum

Mengapa anak perlu tidur lebih lama?

View previous topic View next topic Go down

Mengapa anak perlu tidur lebih lama?

Post by palil_az on Sun Dec 19, 2010 1:33 am

Tidur yang cukup amat penting bagi seorang bayi. Selain memulihkan tenaga untuk membina hubungan otak disamping memberikan Ibu dan Ayah rehat diperlukan, tidur juga membantu pertumbuhan fizikal bayi.
Pertumbuhan fizikal bayi adalah proses yang kompleks yang memerlukan beberapa hormon untuk merangsang pelbagai peristiwa biologi dalam darah, organ, otot, dan tulang. Hormon protein atau disebut “hormon pertumbuhan manusia” dilepaskan oleh kelenjar hormon pertumbuhan pituitari adalah pemain kunci dalam peristiwa ini. Beberapa faktor yang mempengaruhi pengeluaran hormon protein, termasuk pemakanan, stress, dan sukan. Namun bagi bayi, faktor yang paling penting adalah tidur.

Hormon pertumbuhan dilepaskan sepanjang hari. Bagi bayi, masa paling banyak hormon dilepaskan adalah setelah bangunnya bayi dari tidur yang nyenyak.

Bagi bayi berusia dua hingga 3 tahun, mereka memerlukan 12 hingga 14 jam tidur setiap 24 jam (gabungan
daripada 12 jam tidur malam dan 1 ½ hingga 3 jam tidur siang).
Bagi kanak-kanak berusia 4 tahun, mereka memerlukan sekitar 11 hingga 13 jam (dengan sekitar 11 dari jam di malam hari).

Namun begitu keperluan tidur adalah agak individu. Ada anak-anak yang memerlukan sedikit tidur atau lebih daripada rakan-rakan mereka. Tanpa tidur yang cukup, pertumbuhan bayi akan menjadi masalah terutamanya lambat atau pertumbuhan terbantut.

Kurangnya tidur di malam hari juga boleh menjejaskan kemahiran motor dan konsentrasi pada siang hari hingga boleh menyebabkan lebih banyak kemalangan dan masalah perilaku bagi anak-anak.
Kebanyakan anak-anak perlu tidur lebih dari orang tua mereka fikir. Tanda-tanda bahawa anak anda mungkin tidak mendapat rehat yang cukup termasuk mudah tersinggung atau kelesuan, selalu jatuh tertidur di dalam kereta, dan sukar untuk bangun dari tidur.

Bantulah anak-anak mendapatkan banyak zzz dengan menetapkan waktu tidur yang konsisten pada anak-anak. Miliki rutin tidur yang membantu isyarat ke tubuh anak-anak bahawa sudah sampai waktunya untuk mereka tidur dengan memberinya mandi tengah hari dan menyanyi atau membaca cerita
pengantar tidur pada waktu malamnya. Pastikan juga suasana bilik tidur sesuai untuk tidur yang nyenyak seperti bilik seharusnya gelap dan tenang.

palil_az
Administrator
Administrator

Posts : 65
Join date : 2010-12-15

Back to top Go down

Re: Mengapa anak perlu tidur lebih lama?

Post by SoulBlade on Sun Dec 19, 2010 11:43 pm

kalo umo cam ak brape lame plak kne tdo?..ketawa

SoulBlade
Administrator
Administrator

Posts : 230
Join date : 2010-12-15

http://kyoaz.forumms.net

Back to top Go down

Re: Mengapa anak perlu tidur lebih lama?

Post by palil_az on Tue Dec 21, 2010 2:49 am

aku 13..kena tido awal ar ari2 camni ketawa

palil_az
Administrator
Administrator

Posts : 65
Join date : 2010-12-15

Back to top Go down

Re: Mengapa anak perlu tidur lebih lama?

Post by Sponsored content Today at 7:09 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum